DE GEVOLGEN VAN U-LINK: BEZUINIGINGEN

Amersfoort

  • De omgeving van de halte Treublaan verliest haar busverbinding doordat de vervanger van lijn 52, lijn 34, hier niet stopt.

Centrum / Museumkwartier

  • Lijn 2 rijdt 's avonds voortaan ieder halfuur in plaats van ieder kwartier.
  • Lijn 28 slaat de halte Vredenburg voortaan over.

De Bilt / Utrechtseweg

  • De haltes Archimedeslaan, Steinenburglaan, Kerklaan, De Biltsche Hoek en Amersfoortseweg worden voortaan alleen nog door lijn 74 en deels lijn 58 bediend, de U-linklijnen slaan deze haltes over.

Houten

  • Lijn 49 wordt ook in de spitsuren vervangen door een belbus.
  • Om lijn 77 te kunnen opheffen tussen Nieuwegein Stadscentrum en Nieuwegein Zuid wordt lijn 48 omgelegd.vervalt de verbinding tussen Houten en bedrijventerrein Plettenburg, en wordt de reistijd tussen Houten en Nieuwegein Stadscentrum langer.
  • Lijn 281 naar De Uithof wordt opgeheven.
  • Door het omleggen van lijn 48 en het opheffen van lijn 281 verdwijnen bijna alle bussen die Houten-Noord (haltes De Borchen/Doornkade, De Gaarden en Kooikerspad) bedienden, alleen spitsbus 247 blijft de eerstgenoemde halte bedienen.

Huis ter Heide

  • Doordat lijn 52 en lijn 72 samengevoegd worden tot lijn 34, vervalt de directe verbinding tussen Huis ter Heide, Utrecht Centrum en Utrecht CS. Voortaan moet overgestapt worden in Zeist.

Lage Weide

  • Lijn 38 en 138 worden vervangen door lijn 14 en 15. Dit heeft de volgende gevolgen:
  • In de spits rijdt er voortaan 's ochtends alleen nog een bus van Utrecht naar Lage Weide en Maarssen: lijn 14. Deze bus rijdt ook nog eens slechts ieder kwartier in plaats van iedere 10 minuten. Er rijdt dan dus geen bus meer van station Maarssen naar Lage Weide-Zuid. 
  • In de avondspits is de situatie omgekeerd: dan rijdt alleen nog ieder kwartier een bus van Maarssen naar Lage Weide en Utrecht.
  • Overdag (buiten de spits) rijdt lijn 14 niet, lijn 15 (de oude lijn 138) is dan het alternatief, die rijdt ieder halfuur tussen Lage Weide-Zuid en station Leidsche Rijn. Hierdoor neemt de reistijd naar Utrecht niet alleen flink toe, de bedrijventerreinen Planetenbaan en Computerweg hebben dan geen verbinding meer met Utrecht CS, alleen lijn 48 rijdt hier nog op deze tijdstippen.
  • 's Avonds vervalt lijn 138 en rijden ook de nieuwe lijnen 14 en 15 niet. Lage-Weide Zuid is dan dus niet meer bereikbaar.

Leidsche Rijn/Vleuten-De Meern

  • Lijn 9 wordt 's avonds ingekort tot de route Veldhuizen - station Vleuten. Hiermee verdwijnt 's avonds de directe verbinding tussen Utrecht Centraal en Vleuterweide-West (haltes Veldhuizerweg, Rivierkom Noord, Boterbloemsingel en Stroomrugbaan) en tussen Vleuten-De Meern en Kanaleneiland.
  • Lijn 24 rijdt voortaan ieder kwartier in plaats van iedere 10 minuten.
  • U-link (!) lijn 28 rijdt voortaan overdag iedere 10 minuten in plaats van iedere 7,5 minuut.

Maarssenbroek

  • Lijn 10 wordt ingekort tot station Leidsche Rijn en verdwijnt uit Maarssen. Hiermee verdwijnt de directe verbinding tussen Maarssen, Kanaleneiland en Lunetten.
  • Door de bezuinigingen op lijn 14 (de oude lijn 38) verdwijnt de verbinding tussen bedrijventerrein Planetenbaan en Utrecht CS buiten de spits.

Maarssen-Dorp

  • De lijnbus (lijn 5) in Zandweg-Oostwaard wordt vervangen door een belbus en een halte op de N404, ruim anderhalve kilometer bij de meest zuidelijke halte Sportpark Oostwaard vandaan.
  • Om het vervangen van lijn 5 door de veel minder vaak rijdende lijn 12 te compenseren, rijdt ook lijn 120 voortaan via de Maarsseveensevaart en Zuilen. Hierdoor neemt de reistijd tussen het zuiden van Maarssen-Dorp en Utrecht CS flink toe.
  • Door de wijzigingen in Maarssen-Dorp (lijn 12 en 120 vervangen lijn 5), verdwijnt in een groot deel van Maarssen-Dorp de helft van de bussen (haltes Thorbeckelaan, Kaatsbaan, Maria Dommerstichting, Doctor Plesmanlaan en Winkelcentrum). Hier rijdt de bus overdag voortaan ieder halfuur in plaats van ieder kwartier en 's avonds en op zondag ieder uur in plaats van ieder halfuur.
  • Ook het aantal bussen tussen Maarssen-Dorp en station Maarssen in Maarssenbroek wordt gehalveerd.

Maarsseveen

  • De lijnbus in Maarsseveen wordt vervangen door een belbus.

Nieuwegein

  • Lijn 48 rijdt in plaats van lijn 77 en 271 door Fokkesteeg. Hierdoor rijdt er 's avonds en in het weekend niet meer ieder halfuur een bus, maar ieder uur. Daarnaast verdwijnt de rechtstreekse verbinding tussen Fokkesteeg, Utrecht Centraal en Utrecht Centrum.
  • Er komt geen bus meer op bedrijventerrein Het Klooster.
  • Lijn 66 wordt opgeheven. Hierdoor rijdt alleen lijn 247 vanuit Houten nog over bedrijventerrein De Liesbosch, de verbinding met Utrecht CS vervalt.
  • Lijn 71 en 72 worden vervangen door lijn 34, die echter niet verder rijdt dan P+R Westraven. Reizigers vanuit Jutphaas, Batau en Galecop hebben weliswaar meer reismogelijkheden richting De Uithof, maar voortaan moet wel altijd overgestapt worden.
  • Lijn 77 wordt ingekort tot Nieuwegein Stadscentrum, de route door Fokkesteeg, Vreeswijk en Nieuwegein Zuid vervalt. Hierdoor rijdt voortaan overdag door Vreeswijk nog maar ieder halfuur een bus in plaats van ieder kwartier. 
  • De route van lijn 77 door Galecop wordt versneld, voortaan wordt net als lijn 48 via de halte De Kempenaerpark gereden. De bushaltes in Galecop-West (Gerbrandypark en Guido Gezellehove) vervallen.

Oog in Al

  • Lijn 5 rijdt buiten de spitsuren nog maar ieder kwartier in plaats van ieder halfuur. Daarnaast rijdt lijn 5 niet meer door naar Utrecht Centrum.
  • Lijn 14 en 15 worden opgeheven. Daarmee verdwijnt de verbinding tussen Oog in Al en Kanaleneiland.

Overvecht

  • Lijn 3 rijdt niet meer langs de haltes Brailledreef en Taagdreef.
  • Lijn 6 rijdt 's avonds en op zondag ieder halfuur in plaats van ieder kwartier.
  • Lijn 13 wordt opgeheven, waardoor het aantal bussen naar Daelwijck en Fort de Gagel halveert: voortaan komt hier een keer per uur een bus, in plaats van twee keer per uur.

Soesterberg

  • Doordat lijn 52 en 72 samengevoegd worden tot lijn 34 vervalt de directe verbinding tussen Soesterberg en Utrecht, voortaan moet in Zeist overgestapt worden. 
  • Doordat lijn 34 in Soesterberg via de route van lijn 72 rijdt wordt ook nog eens niet meer in het dorp zelf gestopt, hier komt straks alleen nog lijn 56

Terwijde

  • Lijn 4 rijdt voortaan overdag nog maar ieder halfuur door Terwijde in plaats van ieder kwartier.
  • Lijn 4 rijdt 's avonds niet verder meer dan de Rioolwaterzuivering. Hierdoor komen er 's avonds en in het weekend geen bussen meer bij de haltes in De Wetering (Meijewetering, The Food Spot en Haarrijn). Hoewel het een bedrijventerrein betreft, liggen hier ook een aantal (zeer) populaire eetgelegenheden en recreatiegebied Haarrijn, locaties die juist 's avonds en in het weekend veel bezocht worden.
  • Lijn 10 wordt opgeheven tussen station Maarssen en station Leidsche Rijn (lijn 4 gaat op de tijden van lijn 10 doorrijden van Haarrijn naar Maarssen). Daarmee verdwijnt de verbinding tussen Terwijde en Papendorp, Kanaleneiland en Lunetten.
  • Lijn 15 wordt opgeheven. Daarmee verdwijnt de verbinding tussen Terwijde en Oog in Al.
  • Lijn 16 rijdt niet verder meer dan het Antonius ziekenhuis. Daarmee verdwijnt de verbinding tussen Terwijde en Lombok.

Vianen

  • Lijn 44 wordt voortaan gereden met taxibusjes, wat zorgt voor een groot risico op achterblijvende passagiers, omdat hier maximaal acht reizigers in mogen. Het aantal reizigers op lijn 44 (100 per dag) is redelijk vergelijkbaar met dat van de oude lijn 126 (120 per dag), en op die laatstgenoemde waren zeer regelmatig problemen met reizigers die achter moesten blijven bij de halte.
  • Lijn 74 wordt ingekort tot busstation Lekbrug, lijn 63 rijdt voortaan om via het Monnikenhof. Hierdoor wordt de reistijd tussen de rest van Vianen en Utrecht een stuk langer, en rijdt er in het Monnikenhof voortaan overdag nog maar ieder halfuur een bus in plaats van ieder kwartier. Tot slot verdwijnt de directe verbinding tussen Monnikenhof en Nieuwegein Stadscentrum.

Voordorp

  • Lijn 7 wordt in Voordorp vervangen door lijn 4. Hierdoor komt in Voordorp overdag nog maar ieder kwartier een bus (was iedere 10 minuten) en 's avonds en op zondag nog maar ieder halfuur (was ieder kwartier).

Zeist

  • Voortaan is er alleen in de spitsrichting ('s ochtends richting Zeist, 's avonds richting Utrecht) nog een directe verbinding tussen Utrecht CS, Utrecht Centrum, de halte Johannes Postlaan en Zeist Handelscentrum. Reizigers op andere tijdstippen of in de andere richting moeten voortaan overstappen. 
  • Lijn 51 wordt in Kerkebosch vervangen door lijn 74, hierdoor neemt de reistijd naar Utrecht flink toe. Ook wordt in de spitsrichting ('s ochtends richting Utrecht, 's avonds richting Zeist) voortaan ieder halfuur gereden in plaats van ieder kwartier.
  • Alle bussen rijden voortaan om de Verzetswijk heen, de haltes Vrijheidsplein en Johannes Postlaan worden samengevoegd tot één halte: Titus Brandtsmalaan, gelegen op de Dijnselburgerlaan. Hierdoor nemen de loopafstanden vanuit de Verzetswijk naar een bushalte voor de meeste reizigers toe.

Zuilen

  • Er komt geen bus meer op het noordelijke deel van de Amsterdamsestraatweg (haltes van lijn 120).
  • Er komt geen bus meer in de Schaakwijk (haltes Pionstraat en Niftarlakeplantsoen).
  • Er komt geen bus meer op bedrijventerrein Cartesiusweg (haltes van lijn 5).