DE PROBLEMEN MET DE KLEUREN VAN U-LINK

  • Het maximaal aantal kleuren dat duidelijk van elkaar te onderscheiden is, is 8, niet geheel per toeval ook het aantal van het huidige bestemmingskleurensysteem. Het netwerk van U-link kent vanaf de start al 6 kleuren, en geel blijft in gebruik voor het overige OV. Hiermee kan het netwerk nog maar met één lijn worden uitgebreid, en is de kans dat U-link ooit uitgroeit tot een echt volwaardig HOV-net dat alle belangrijke delen van de stad verbindt eigenlijk al verkeken.
  • Utrecht heeft op dit moment een duidelijk, logisch en nuttig kleurensysteem: de bestemmingskleuren. Dit wordt vervangen door een veel minder nuttig systeem. In de eerste plaats is het huidige systeem voor bijna iedere lijn nuttig, terwijl het nieuwe systeem maar voor een zestal lijnen nut heeft. Ten tweede geeft in het nieuwe systeem de kleur het lijnnummer aan, dat bestaat uit maximaal drie cijfers. Het lijnnummer is echter veel makkelijker te onthouden en te herkennen dat de bestemming, waarvoor de kleur in het oude systeem de bestemming aangaf, die veel langer en dus moeilijker te onthouden is. Tot slot gaf het oude systeem direct op het vierkantje waar het nummer en de kleur bijna altijd uitsluitsel dat je de goede bus te pakken hebt: als je de blauwe 28 langs ziet komen, weet je dat je goed zit. Je hoefde dus eigenlijk niet meer naar de bestemming te kijken. Als je in het nieuwe systeem in een roze bus stapt omdat je lijn 73 moet hebben kan je nog steeds in Zeist of Maarssenbroek terecht komen.
  • Doordat iedere U-link lijn een eigen kleur krijgt, kunnen bussen veel minder efficiënt ingezet worden. Een bus van lijn 28 kan omdat 'ie groen is alleen nog op lijn 28 rijden, en een roze bus van lijn 73 alleen nog op lijn 73, anders valt het hele systeem in het water.
  • Dat laatste is eigenlijk sowieso al het geval: op lijn 28, 73 en 77 rijdt 's avonds en in het weekend een kortere bus dan doordeweeks. Deze bus zal dan niet de goede kleur hebben: anders zou die korte bus doordeweeks overdag stilstaan. 's Avonds en op zondag rijdt het halve U-link netwerk dus met de verkeerde kleur. Op lijn 50 is dit de hele week door (deels) het geval: hier rijden gemengd met de bussen van U-OV de rood-witte bussen van Syntus Utrecht.
  • Daarnaast loopt het nieuwe kleurensysteem van U-link ook nog eens door de war met het kleurensysteem van Qbuzz in het gebied Drechtsteden-Molenwaard-Giessenlanden: lijn 81 en 90 op Utrecht Centraal zijn donkergrijs met een groene voorzijde, net als U-link 28. Q-liners 387 en 388 zijn donkergrijs met een blauwe voorzijde, hierdoor vertrekken er vanaf halte C op busstation CS Jaarbeurszijde maarliefst vijf blauwe lijnen: de lichtblauwe lijn 50, de middelblauwe lijnen 387 en 388 en de donkerblauwe 41 en 241. Echt duidelijk is dat niet te noemen.
  • Het duidelijke, herkenbare geel-grijs dat in Utrecht duidelijk duidt op openbaar vervoer, precies zoals het doel van de provincie was toen ze het merk introduceerde. Door de bussen nu in zeven kleuren uit te voeren verdwijnt de kracht en eenheid van het merk U-OV volledig.
  • Esthetisch is de keuze voor een combinatie van rode, gele, blauwe, paarse, groene en roze bussen op zijn best twijfelachtig te noemen, en de meeste mensen zouden het simpelweg omschrijven als oerlelijk, hoewel het best kan zijn dat de bussen er individueel niet slecht uitzien. Geel was al een zeer gewaagde en veel bekritiseerde keuze, maar is uiteindelijk goed uitgepakt. Daar nog zes felle kleuren aan toevoegen gaat echter veel en veel te ver. Straks kan het geregeld voorkomen dat er door het centrum van Utrecht achter elkaar een rode, groene, roze, blauwe en gele bus achter elkaar aan rijden, wat zorgt voor een chaotisch straatbeeld en een maakt een einde aan de herkenbaarheid van het openbaar vervoer.